Studia Wstępne z Dziedziny Skręcania Kadłuba Okrętu na Fali Skośnej
In the last section the method of substitute space lattices is used for the determination of approximate values of stresses in the skin and the corners of the hatchways. Two extreme cases are considered: (1) the diaphragms may be considered to be perfectly flexible in their planes, (2) they are assumed absolutely rigid. In the first case the hull becomes a statically determinate lattice, in the second a statically indeterminate lattice of a special type (i.e. the most simple from the point of view of computation). The values obtained for these cases determine the limits of all stresses in the hull which is an interesting complement of the computations of the preceding section. Some elementary methods of approximate strength computations of cylindrical vessels for torsion caused by an oblique wave are explained. These may constitute starting points for further improvements of approximate methods of strength computation in hulls of ships. Each of the discussed approximate methods is applied to the same numerical example thus illustrating the features of each method.
References
M. M. Filonienko, Barodicz i inni, Kurs soprotiwlenja matieriałow, t. 2, Moskwa-Leningrad 1950.
W. Z. Własow, Tonkostiennyje uprugije strierini, Moskwa 1940.
W. Z. Własow, Obseczaja tieorja oboloczek.
J. Nowiński, Teoria dźwigarów cienkościennych zbieżnych, Prace Glówn. Inst. Lotn. 1951.
J. Nowiński, Z teorii dźwigarów cienkościennych o przekroju otwartym, obciążonych równomiernie, Rozpr. Matem. 1 (1952).
J. Rutecki, Teoria skręcania cienkościennych profili, Poznan-Gdansk 1954.
J. Naleszkiewicz, Zagadnienia stateczności sprężystej, Warszawa 1951.
J. Naleszkiewicz, Wytrzymałość konstrukcji lotniczych, PZWS, 1950.
S. P. Timoshenko, Theory of Plates and Shells, New-York i Londyn 1940.
H. N. Biezuchow, Tieorja uprugosti i ptasticznosti, Moskwa 1953.
N. M. Bielajew, Kurs sorprotiwlenja materialow, Moskwa-Leningrad 1951.
R. Kappus, Drillknicken von Stäben mit offenem Profil, Jahrb. 1937
deutsch. Luftfahrt, t. 14, Berlin.
J. Rutecki, Niestateczność pręta cienkościennego o otwartym profilu z uwzględnieniem odkształcenia profilu, Arch. Mech. Stos. 3-4 (1951).
H. Wagner, Verdrehung und Knickung von offenen Profilen, Gdańsk 1929.
S. N. Kan i J. G. Panowko, Elemienty stroitielnoj miechaniki tonko- stiennych konstrukcij, 1952.
B. Gorbunow i A. J. Strielbicka, Tieorja ram. iz tonkostiennych stierzniej.
I. N. Siwierciew, Rasczot i projektirowanje korpusow sudow wnutrienno- wo plawanja, Rieczizdat, 1949.
H. Wagner, Über räumliche Flugzeugfachwerke, Die Längsstabmethode, Zeitschr. Flugt. Motorluftsch. 15 (1928).
A. Grzedzielski, Obliczanie kadlubów kratowych, Sprawozd. IBTL 3 (1934).
J. Mierzejewski, Obliczanie przestrzennych kratownic dźwigowych, praca niepubl., refer. na IV Sesji nauk. Politechn. Gd., czerwiec 1954.
H. Ebner, Zur Berechnung räumlicher Fachwperke im Flugzeugbau, DVL Jahrb. 1929.
A. Grzędzielski i E. Kosko, Przykłady zastąpienia przekątni zespołem prętów w kratownicy kadłuba, Spnawozd. IBTL 2 (1935).